torsdag 6 maj 2010

SUCK!

I går satt jag och tittade på ett program om hur elmarknaden fungerar.
Miljard vinster till elbolagen och hur pensionärer i svinkalla norrland
knappt har råd att betala elräkningen och hur många fall som samlas hos kronofogden.
Om hur Vattenfall omvandlar älven utanför pensionärens kalla hus till vinst utan att han får ta del av den. Han lever i 16 grader och har en elräkning på 3000kr. Räkna ut den matematiken så att jag kan förstå.
När programmet var slut tittade jag på ett program om Mexiko.
Om hur ett oljerikt land använder sin olja till att gynna 10% av befolkningen
och låta resten leva i fattigdom. Hur Mexicos regering sålt ut statliga egendomar
undan för undan. Hur arbetslösheten ökat.

Jag ser likheterna även om vi inte har gått lika långt, men vi är på god väg.
Hur långt ska vi gå?
Hur mycket ska vi sälja ut av våra statliga företag.
Hur mycket ska vi tillåta läkemedelsbolagen tjäna på livsnödvändig medicin som skattebetalarna tvingas subventionera?
Hur dyra bostäder ska byggherrarna få bygga där inga barnfamiljer har råd att bo.
Och hur länge ska vi låta pensionärer,sjuka och arbetslösa betala kalaset?
Kalaset som ger mig 1500kr mer i månaden som gör att jag kan gå ut och köpa mig ett par nya converse eller en god whisky sådär i förbifarten?
Hur mycket ska vi tillåta?

1 kommentar:

  1. Vad hände med den underbara avregleringen av elmarknaden? Den som skulle gynna konsumenterna och ge oss billigare el. Valmöjlighet att byta bolag har vi ju men inte fasen kan vi påverka priset.
    Girighet är det som styr, att mer ska mer ha.
    *suck*

    SvaraRadera