tisdag 5 oktober 2010

En rolig och sorgesam tisdag

Jag hade möjlighet att följa riksdagens öppnande och det var intressant.
Nu var det ju lite tjall på TV när gänget var i kyrkan men där ska dom ju bara sitta och lyssna
tänkte jag. Men då tänkte jag fel.
Det passade inte vissa SD politiker att biskopen predikade om alla människors lika värde.
Att vi människor måste stå upp och protestera kämpa för dem som har det sämst i landet.

Del av biskopens tal

"Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor.

Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.

Vi har mycket att göra. List, mod, värme krävs. Känn glädjen i uppdraget. Känn tyngden i uppdraget. Känn mandatet från oss. Pröva allt, ta vara på det som är bra. Gör inte skillnad på människor. Känn nåden att vila hos den Gud som har skapat oss.

Med det får vi fortsätta nuet, mot framtiden."


Vill ni läsa det i sin helhet kan ni klicka här.
Och här väljer alltså, Jimmi Åkesson och några andra, att under buller och bång lämna kyrkan :/
Inget smart drag, om ni frågar mej. Men det är ju tur att dom visar sig från sin rätta sida med en gång.
Det där hade nog inte alla kyrkliga kaffedoppare, som röstade på dem tänkt på.

Men men
Jag var väldigt spänd på att höra vad Kungen hade att säga. Ett tag trodde jag faktiskt att han skulle nämna något om hur fint hans utländska hustru blivit mottagen i det här landet och hur fint hon anpassat sig trots att hon inte talar perfekt svenska.

Tänk på hur adeln förr i tiden sprang omkring och viftade med dammiga krusidull näsdukar fulla med talk för att man skulle slippa att känna hur oerhört dom stank.
Nja, så fick man ju inte kopulera med vem som helst utan det skulle vara besläktat så att
barnet garanterad förde de aristokratiska generna vidare och vidare och vidare. Det vet vi ju hur det går med det.

Men inte våran Kung inte. Han gifter sig med en hot brasilianska som föder Sverige två prinsessor och en prins. Kronprinsessan som är smartast går över gränsen(riff raff) och gifter sig med en gymnisse från Ockelbo. Det är starkt. Respect!
Så varför kunde Kungen inte sagt lite mer om hur bra det blir när man blandar blodet.

Sen var det dags för Reinfeldt.
Han pratade och pratade och pratade och jag kände inte igen mig alls.
Jag undrar, finns det ett annat Sverige som han har styrt parallellt med det jag bor i?

Han talade om att dom ska fortsätta att öka tryggheten för barnen i skolan.
Hittils har ju lärarna fått så mycket administrativa sysslor av Björklund att dom knappt hinner undervisa barnen. Allt går i en så rasande takt, så det gäller att ha alla hjärncellerna på plats för att hinna med.
Är det tryggt för barnen?
Vidare sa han att: Vi ska fortsätta arbetet med att ge människor rätt till arbete och att de människor som inte orkar, de som är för sjuka för att komma tillbaka till arbetslivet ska vi FORTFARANDE hjälpa så att dom kan leva ett gott liv.

Det var så mycket gott som dom hade gjort och så mycket gott som dom skulle göra.Det skulle bli så bra, så bra.
Rena rama Bullerbyn ska Sverige bli. Med snälla poliser med ett leende till övers som patrulerar på våra gator och torg.


Så nu kan vi som har ett jobb skutta dit med lyckliga hoppsansteg och känna oss trygga och säkra.
För Aliansen tar hand om alla problem på ett makalöst sätt.

Mycket pengar ska kommuner och landsting få för att höja vård skola och omsorg
Pensionärerna ska få skattelättningar.
Ensamstående mammor ska få höjt bostadsbidrag.
Studenter ska få mer pengar.
Vårdköerna ska minska. Vårdgarantin fortsätter.
Att det betyder att man får åka genom halva sverige för en operation sas det inget om.

Vi ska bygga ut vägar och tågtrafik samtidigt som vi ska värna om miljön.
Kärnkraften ska vara kvar och moderniseras, samtidigt som vi ska vara med i arbetet om nedrustningen av kärnvapen.
Sverige ska inte längre äga något, alltså säljs alla våra företag ut och vi blir ägda av multinationella skurkar som har hjärtat närmast plånboken.
Anders Björk måste ha världens största bankomat....NU...


Men vad händer sedan? När allt är utsålt?

Anledningen till att jag inte blev politiker är att jag blir för upprörd och det är ingen bra egenskap om man vill ha igenom något. Därför hoppade jag av för länge sedan.

Men nu när jag sitter och tittar på Jonas Åkerlund



Jag blir så nervös varje gång han får en fråga. Varför utsätter han sig för det.
Han är ju sopren i huvudet. Han befinner sig på en helt annan nivå. Det blir pinsamt.
Hade det inte varit för att jag vill att SD ska ut ur riksdagen så hade jag tyckt synd om honom.
Men nu har han ju valt att leka med topp politikerna i landet så han får skylla sig själv.
Men du vet Jonas, man kan ångra sig. Känner du att du tagit dig vatten över huvudet så kan du bara gå till Jimmie Åkesson och säga att du hoppar av.
IIIIngen i hela riksdagen kommer att mobba dig för det.
Tvärt om. Du kommer att hyllas.

1 kommentar:

  1. Jag var lite chockad när jag läste om deras uttåg. Men på något känns det bra att de fortsätter visa sitt rätta jag, då kan folk ta ställning till dem utifrån det.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera